L’escola Montserrat està treballant per aconseguir oferir el curs vinent l’únic grau de Comerç Internacional que es farà a Catalunya en modalitat dual. La formació professional dual combina els centres formatius i les empreses en el procés formatiu dels alumnes, per tal que puguin entrar en contacte amb entorns laborals reals. Aquesta modalitat ja s’està aplicant en diversos centres, però l’escola Montserrat seria el primer que l’oferiria en els estudis de Comerç Internacional.
El centre ja compta amb el compromís de Pimec Catalunya Central i de la Cambra de Comerç de Manresa, que donen suport al projecte. Ara, busquem la complicitat de les empreses del Bages perquè també s’hi sumin i accedeixin a fer part de la formació dels alumnes. Amb aquest objectiu, dilluns vinent tindrà lloc una trobada a la Cambra de Comerç de Manresa a la qual s’ha convocat a empreses que puguin estar interessades en participar en el projecte. També hi assistirà el coordinador territorial d’ensenyaments professionals a la Catalunya Central, Antoni Cornudella.
La formació professional dual
Amb aquesta modalitat, l’alumne rep part de la formació en el centre de formació professional. L’altra part l’obté mitjançant les activitats formatives i productives en l’empresa. La flexibilitat organitzativa de la formació professional permet acordar, mitjançant un conveni entre el centre i l’empresa, aquesta distribució de la formació.
L’estada a l’empresa es divideix en dues fases. En la primera, l’alumne s’hi incorpora per realitzar unes pràctiques i adaptar-se al funcionament de l’empresa. En finalitzar aquest període, s’inicia l’estada remunerada en modalitat de contracte o de beca, atenent als criteris d’accés prèviament acordats entre l’empresa i el centre de formació.
Per a l’empresa, això significa recuperar el model d’aprenent garantint una formació professional que millori la qualificació i el desenvolupament personal dels joves; i disposar de personal qualificat adaptat a les seves necessitats i format en el seus processos i cultura empresarial. I a l’alumnat li permet compaginar la formació al centre i en una empresa del sector amb un contracte o beca, desenvolupar el potencial professional, aprendre en situacions reals de treball, adquirir experiència professional, i millorar l’ocupabilitat.