Montserrat Prieto. Professora de l’Escola Montserrat
Coincidint amb les acaballes del curs arriba el moment de fer les exposicions orals dels treballs de recerca i síntesi que s’han realitzat. Una bona part de la nota d’aquests treballs es basa en la seva defensa, per això crec convenient donar uns consells per aconseguir un èxit absolut en qualsevol presentació.
Tenir el màxim de cura amb el llenguatge no verbal. Un 65% de la informació que es transmet en una exposició oral prové del llenguatge no verbal. Cal estudiar al màxim la gestualitat, la mirada, el volum i l’entonació. I, encara que sembli una frivolitat, tenir cura del vestuari, que ha de correspondre’s amb la personalitat de l’orador i, també amb el propòsit, el registre i el context de l’exposició.
Respecte del llenguatge verbal, seguir un itinerari expositiu per evitar un discurs dens o desordenat. L’ordenació pot seguir diferents criteris:
- Importància (Quina és la informació més important? Quines idees són secundàries?)
- Lògica (Quines dades o conceptes ha de conèixer primer l’auditori?)
- Cronologia (Què va passar primer?)
- Interès (Quin tema interessa més a l’audiència?)
- Zoom: el zoom in va de la visió general als detalls, i el zoom out, a la inversa
Un altre element important són els mitjans de suport. L’ús de diapositives, vídeos, documents impresos o altres suports serveix per atreure l’atenció, exemplificar, explicitar l’estructura del discurs i fer comprensibles conceptes complexos. Intenteu sorprendre fugint de les plantilles més conegudes i del software més utilitzat. A internet hi ha multitud de programari de presentació, com Prezi, Powtown… El públic agrairà la vostra creativitat, i no caurà en allò que els anglosaxons denominen “Death by PowerPoint”.
A l’Escola Montserrat portem ja un parell de cursos insistint en la importància de la comunicació, fent veure al nostre alumnat que és una destresa cada vegada més valorada en el món laboral i que s’ha de practicar.
Ja ho deia Jim Rohn, un gran empresari i orador nord-americà: “Aprofiti totes les oportunitats per practicar les seves habilitats de comunicació de tal manera que, quan arribin les grans ocasions, tingui el do, l’estil, la nitidesa, la claredat i les emocions capaces d’afectar altres persones.”