Montse Prieto, professora de l’Escola Montserrat
En l’entorn social canviant d’ avui en dia els nostres joves no poden preveure els canvis ni saber quin tipus de coneixement necessitaran d’aquí a deu anys, però el què sí que poden fer és desenvolupar actituds i aptituds que els ajudaran a afrontar els problemes que se’ls presentin, amb imaginació i creativitat.
La creativitat és una habilitat pròpia de la nostra ment, és una forma de desordenar i reordenar el nostre pensament per construir. La creativitat pot semblar una qualitat innata, i és cert que moltes persones neixen amb ella, però també la podem fer créixer mitjançant una sèrie d’activitats, les aules poden esdevenir un bon escenari per entrenar aquesta habilitat.
Seguidament us exposo alguns exemples d’activitats pensades per treballar la creativitat:
- Canviar l’ ús dels objectes: es tracta de proposar diferents objectes i que els alumnes diguin per a què els podrien utilitzar, com per exemple usar el casquet de bany de plàstic com a funda per a les sabates quan fem la maleta
- El joc del titular: posar un vídeo de youtube i que els alumnes seleccionin tres paraules a mode de títol del vídeo, es pot fer amb un article o fins i tot amb un quadre i després comparar amb el real.
- Imatges desbaratades: el joc consisteix a posar dues imatges que no tinguin res a veure l’una amb l’altra i que els alumnes intentin buscar-hi una relació. Per exemple un telèfon amb un tomàquet.
La creativitat és clau si volem joves independents en la seva forma de pensar, joves que puguin assimilar bé les situacions que viuen, que sàpiguen raonar i qüestionar, que siguin sensibles a l’entorn i que aconsegueixin una inclinació cap a l’exploració del món que els envolta, per obtenir solucions innovadores davant els problemes quotidians i per aprendre a conèixer-se a si mateixos. A l’Escola Montserrat fomentem la creativitat dels nostres alumnes perquè estem convençuts que és un valor afegit a la seva formació.