Montse Prieto, professora de l’Escola Montserrat
Els canvis en el món actual fan que ens haguem de replantejar la nostra tasca com a docents. Amb les noves tecnologies, tothom té a l’abast, i de forma instantània, més informació de la que tenia el president dels Estats Units fa 30 anys. En aquest context, l’educació ja no podrà estar enfocada a la transmissió de coneixements i d’informacions sinó a desenvolupar la capacitat de produir-los i d’emprar-los.
Hem de preparar els alumnes per a feines que encara no existeixen, que hauran de desenvolupar amb tecnologies que encara no han estat inventades. L’obsolescència serà cada vegada més ràpida, i obligarà a un procés de reconversió professional permanent al llarg de tota la vida. En poc temps tindrem a les aules la generació Z, els nadius digitals. Com a trets positius psicològics d’aquesta generació els estudiosos destaquen la capacitat per aprendre noves tècniques, treballar en equip i mostrar-se flexibles, així com la igualtat entre gèneres. En el vessant negatiu destaquen per la incapacitat per mantenir l’atenció durant períodes de temps perllongats, pel menor valor atorgat a l’educació o la cultura i per la menor implicació en causes col·lectives polítiques. Aquests seran els nostres alumnes en un futur immediat. Ens hem de preparar per acompanyar-los.
El docent ha d’estimular el procés d’aprenentatge, convertint-se en un expert, instructor, entrenador, formador, pilot i conseller.
Molts reptes, però de ben segur que ho aconseguirem!