Marta Clemente, professora de l’Escola Montserrat
Quan parlem del desenvolupament humà, hi ha molts autors que diuen que hi ha dues variables que marquen el que som i com ens comportem. Per una banda, parlem del factor genètic, i per l’altra del nostre entorn o context que ens envolta. Per aquest motiu, cada ésser humà és com és per tenir uns progenitors o uns altres i perquè ha nascut en un indret o un altre.
I per què comento això? Doncs justament per fer un símil entre el que diuen aquests autors sobre el desenvolupament humà i el que jo crec que és adient per al desenvolupament dels nostres alumnes.
La part purament genètica serien els aprenentatges teòrics que es porten a terme a l’aula i la part contextual és la que obtenim amb totes les activitats que realitzem en el nostre entorn més immediat, que cada vegada són moltes més.
Nosaltres estem convençuts que per tenir una formació completa (“un bon desenvolupament humà”) cal que els alumnes es puguin impregnar del context, de la realitat en la qual vivim… i que surtin de l’escola sabent quins tipus d’usuaris tindran, com hauran de treballar…
Les activitats que aquest curs estem realitzant amb totes aquelles organitzacions i institucions del nostre municipi (que són moltes més que el curs anterior): la llar d’avis, la biblioteca, les escoles infantils… ens estan donant l’oportunitat de conèixer una realitat verdadera, de motivar els nostres alumnes i que vegin la utilitat dels seus aprenentatges, de donar-nos a conèixer i que el nostre poble sàpiga qui som i com ens agrada treballar.
Nosaltres apostem per un aprenentatge de servei, on es combinen processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat. On els participants es formen o completen els seus coneixements tot treballant sobre necessitats reals de l’entorn i així millorar-lo.
Ens agrada barrejar-nos amb la nostra vila, ens agrada aprendre d’ella, conviure amb les persones que la formen i estar en contacte continu.