Dani Mauriz, director de l’Escola Montserrat
Diumenge van emetre a l’espai 30 Minuts el reportatge “Una altra escola”, exemples de diferents centres que apostaven per una revolució en la metodologia de l’ensenyament i de l’aprenentatge, per motivar els alumnes i fer-los més capaços. Hi deien coses com “Els professors hem de desaprendre per fer-ho d’una altra manera”, “L’important és que els alumnes experimentin. Només fent, aprenem”, “Tenim plantejaments pedagògics radicalment diferents dels habituals”, “Desbordem les fronteres de les assignatures” o “La nostra missió és que els alumnes no desconnectin de la capacitat i el desig d’aprendre”.
Ho subscric tot! A l’Escola Montserrat també estem en ple procés de renovació pedagògica. Fa anys que anem introduint canvis en aquesta línia, però aquest curs marca el tret de sortida cap a una Escola diferent. Una nova manera de treballar per aconseguir nous objectius.
Fa anys que ens preguntem i preguntem als altres si són més importants els coneixements o les competències a l’hora de decidir-se a contractar un treballador o iniciar una carrera professional per compte propi. L’experiència i les llargues converses que he tingut sobre aquest tema em porten a una conclusió: tenir els coneixements i estudis adequats és clau a l’hora de trobar una feina. Però no la podrem mantenir o millorar si no acompanyem la formació acadèmica d’una formació en competències que ens ajudi a desenvolupar-nos i a adaptar-nos.
A l’Escola Montserrat ens hem plantejat un treball pedagògic sobre l’eix de 5 competències: creativitat, iniciativa, treball en equip, organització i comunicació. I què vol dir això? Doncs que potser el dret i les lleis no cal només memoritzar-los, sinó establir un debat sobre normes sí i normes no, analitzant les normes vigents, opinant i argumentant sobre elles, buscant informació en grup, defensant la postura de cada equip, explicant-ho davant els companys de classe… Aquest seria només un petit exemple de com convertir una assignatura tradicional en un espai de treball motivador, participatiu i que promou les competències que hem esmentat.
Ens obliguem a deixar de banda la fórmula masterclass-exercici-examen-nota. Volem alumnes que aprenguin, evidentment, però, sobretot, que es desenvolupin com a persones i professionals, que coneguin les seves capacitats, que tinguin eines i recursos per prendre la millor decisió en cada moment.
I sabeu què? Que ens ho hem pres tan a pit (després de mesos i mesos de preparació, treball i formació per part de l’equip del professorat), que aquest curs instaurem l’acreditació d’aquestes competències. És a dir, no només les potenciem i les motivem, sinó que avaluarem l’evolució de l’alumne en cada una i a finals de curs, juntament amb les notes acadèmiques, trobarà una valoració de les seves aptituds en creativitat, treball en equip, iniciativa, organització i comunicació. Una manera de complementar i millorar el currículum dels nostres alumnes i de prendre el pols a la revolució pedagògica que estem posant en marxa.
Alumnes formats i amb tots els coneixements necessaris? Sí! Alumnes que, a més, aportin un plus de competències transversals? Evidentment, imprescindible!