Joan Martí, cap d’estudis de l’Escola Montserrat
Cada vegada més, les empreses són més exigents en les seves demandes pel que fa a treballadors, i no és en va, ja que la globalització ha portat a una enorme competència, no només en l’àmbit empresarial, sinó també en el dels mateixos treballadors, ja que aquests es volen preparar millor perquè les habilitats i capacitats que els empresaris els exigeixen són més altes. Per això, les empreses necessiten estar organitzades per obtenir el màxim dels recursos que utilitzen i comunicar una imatge que maximitzi els seus beneficis i minimitzi els seus costos.
El treball en grup o en equip és una de les habilitat que cada vegada s’utilitza més, i és una habilitat que no només vol dir treballar en un repte comú a tots els membres del grup, sinó que implica, també, un contacte i una compartició de coneixements en tots els àmbits humans. Per tant, crear grups de treball no és una feina fàcil, hi ha una sèrie de pautes que s’han de tenir en compte, ja que la bona organització empresarial és la base de l’èxit ja que facilita la comunicació interna i externa de manera fluida.
En l’últim article que vaig escriure en aquest bloc, ja us vaig parlar de Tknika (centre impulsat per la Viceconsejería de Formació Professional del Departament d’Educació del País Basc), doncs bé, seguint les pautes d’aquest centre podem parlar de diferents tècniques per crear grups o equips de treball a l’aula, d’aquesta manera els alumnes poden aprendre a treballar aquesta habilitat tan important avui en dia. Aquestes tècniques s’anomenen: HADA – Anàlisi de la composició de l’equip de treball, la Metodologia BELBIN de rols d’equip, o el model DISC de WM (identificació de perfils per colors).
La primera, HADA, permet la distribució de les funcions de l’equip en: el portaveu, el controlador del temps, el presentador, el responsable de qualitat, el visualitzador, el documentador, el responsable de relacions amb l’exterior, el descobridor, el mediador i el crític. Aquesta tècnica permet la definició de cada un d’aquests rols.
La segona, BELBIN, és una metodologia que es basa en què un equip ha de tenir persones amb comportaments complementaris, ja que quan els membres de l’equip comprenen quines són les seves fortaleses així com les seves debilitats i les dels seus companys, poden contribuir, d’una manera més eficaç, a potenciar les fortaleses col·lectives i minimitzar les seves debilitats. Tot això permet la creació d’uns rols imprescindibles que tenen unes debilitats permeses. Tot això es realitza a partir d’una dinàmica de grup.
La última tècnica, DISC, es basa en realitzar una dinàmica amb l’alumnat per tal de formar grups tenint en compte la seva personalitat i el rol en els equips. Es fa amb unes fitxes de colors: vermell, groc, blau i verd, amb uns adjectius que corresponen a cada color i amb els quals l’alumne s’haurà d’identificar escollint-ne un. D’aquesta manera es formen grups intentant que en cada equip hi estiguin representats tots els colors.
Font: https://ethazi.tknika.eus/es/tecnicas-de-creacion-de-equipos/