Joan Martí, cap d’estudis de l’Escola Montserrat
La nostra experiència amb empreses comença a ser ja llarga i extensa, per això podem dir, sense por a equivocar-nos, que les empreses estan interessades en conèixer quines actituds, habilitats o competències tenen els seus futurs treballadors, a part, evidentment, de la seva formació. Però està clar que volen gent totalment preparada i competent. Per això, cada cop més, hem de parlar de l’avaluació de les competències, malgrat que a l’Escola ens agrada més parlar de l’entrenament de les competències. I com que ens agrada estar a l’alçada de les demandes professionals i nosaltres formem professionals, l’entrenament de les competències ha passat a formar part de la nostra metodologia.
I què és l’entrenament de les competències? Són aquells coneixements, habilitats pràctiques i actituds que són requerides per exercir un ofici o una orientació laboral. De fet hi ha una gran varietat de competències, i existeix la tipificació que en va fer una empresa alemanya i que agafo com a exemple. Aquesta empresa classifica les competències en metodològiques (nivells de coneixements requerits per certes tasques), tècniques (aplicacions pràctiques per realitzar tasques), socials (integració de l’individu a grups de treball i la seva resposta al desafiament social) i individuals (relacionats amb aspectes com la responsabilitat, la puntualitat…). La integració d’aquests 4 tipus de competències relacionades amb un ofici o activitat laboral ens dóna el seu perfil ocupacional. Per tant, podem saber com es pot desenvolupar l’alumne i com es comportaria en un lloc de treball, i aquesta informació té un valor inestimable avui en dia, ja que el resultat són treballadors plenament qualificats.
A la nostra Escola, a part de formar els nostres alumnes, els volem ajudar a obtenir aquestes habilitats, per tal que tinguin un perfil ocupacional adient. Per quin motiu? Doncs perquè les empreses puguin saber quin tipus de treballador estan contractant i quin nivell d’habilitats i actituds té. I no només les empreses, als propis alumnes els ajudarà a l’autoconeixement. Mentre entrenem les seves competències poden adonar-se de quines mancances tenen i millorar-les, així obtindran una imatge molt clara de quina és la seva situació laboral d’acord amb els seus coneixements i quines habilitats tindran per desenvolupar certes feines.
Aquesta mateixa setmana, i tenint en compte que competències o habilitats en comunicació en català, castellà i anglès són molt importants per a la inserció laboral, hem reforçat la figura de l’assistent de conversa amb una nova incorporació que treballarà les habilitats comunicatives en anglès.