Luis Tabares, coordinador FP Dual de l’Escola Montserrat
No hi ha res més gratificant per a un docent que felicitar un alumne que signa un contracte laboral per treballar a la mateixa empresa on ha estat realitzant les pràctiques. De fet, aquest és l’objectiu primordial de la formació professional en modalitat Dual: reduir la taxa d’atur juvenil. Així ho va subratllar Josep Miquel Piqué, president de la Salle Technova Barcelona, a la V Jornada sobre Col·laboració Público-Privada en Educació que ha tingut lloc a Madrid.
Tot i que enguany no hi hem pogut assistir, celebrem la implicació dels principals protagonistes de la formació professional, centres educatius i empreses, per debatre sobre els mecanismes per estendre la modalitat Dual i deixar constància de la necessitat que tenim mútuament per tal d’anar adaptant programes i posar-nos al dia.
És cert que el desconeixement d’aquesta ja no tan nova modalitat és el principal obstacle amb què ens trobem però avancem, considero amb bon ritme. Ara, com a mínim, ja moltes empreses n’han sentit a parlar i se senten encuriosides per saber com funciona realment. Aquí és on hem d’esforçar-nos i explicar-los que no és una ampliació de les hores del mòdul d’FCT sinó molt, però molt, més.
Les persones assignades com a tutores d’empresa de l’alumne s’han de comprometre a complir amb el pla d’activitats de l’alumne, han de ser conscients que la seva implicació comporta fins i tot un canvi de rol i esdevé un agent formador més, un guia més en el procés formatiu de l’alumnat; són figures fonamentals i, per aquest motiu, han de rebre tota la formació necessària perquè sàpiguen exercir aquest nou paper.
Sobre aquest últim punt també es va debatre a la V Jornada sobre Col·laboració Público-Privada en Educació, donat que moltes vegades és complicat seguir aquest contingut acadèmic marcat a causa dels constants canvis en què es veuen implicades les empreses i que, possiblement, en un futur ja no seran vàlids per a la seva vida professional.
Una raó més per destacar l’estreta relació que ha d’haver-hi entre l’equip docent i l’empresa que col·labora amb nosaltres, per escoltar-nos, adaptar-nos i guiar-nos els uns als altres per poder felicitar el màxim nombre d’alumnes quan acaben la seva formació i esdevenen oficialment un membre més de l’empresa.