Joan Martí, Cap d’Estudis de l’Escola Montserrat
“The art of communicaction is the Language of leadership”, James Humes.
Vivim en un món totalment globalitzat i competitiu i en una societat cada cop més exigent amb el que l’envolta i , per tant, les empreses han de lluitar amb una competència cada cop més aclaparadora. Això fa que les empreses siguin cada cop més exigents amb els professionals que volen incorporar en els seus llocs de treball, i demanen líders altament qualificats per portar a terme les tasques que els puguin encomanar, unes tasques cada cop més canviants, d’igual manera que el món que ens envolta.
Els centres educatius sabem del cert que els nostres alumnes seran tècnics en gestió administrativa, en atenció a persones en situació de dependència, en administració i finances en màrqueting i publicitat i en educació infantil, però no sabem del cert quines seran les veritables feines que acabaran realitzant dintre d’aquests camps, ni quines tasques els acabaran encomanant, ja que aquestes canvien i evolucionen constantment en viure en escenaris professionals que estan en permanent canvi i transformació, el que és segur és que hauran de ser molt competents en equips de treball, en emprenedoria, en creativitat i en comunicació.
La comunicació serà una de les principals competències que hauran de dominar per poder evolucionar, adaptar-se i mantenir-se en aquest món laboral que es preveu tan canviant. Els centres de formació professional ens hem d’orientar a preparar persones capaces d’aplicar l’escolta activa, el feedback constructiu i la seva participació en la construcció de continguts i que estiguin convençuts del valor que té la comunicació com a eina estratègica imprescindible per al creixement de l’organització. D’aquesta manera estarem creant professionals emprenedors, creatius, crítics i comunicatius capaços de reconèixer les amenaces i combatre-les i, el que és més important, contribuir a transmetre la imatge corporativa de les empreses que representaran, ja que no hem de perdre de vista que, cada cop, les empreses inverteixen més diners en crear i mantenir una cultura d’empresa, un estil de vida lligat a l’organització o institució i que la comunicació interna és la millor eina que tindran per transmetre aquesta imatge corporativa que el públic ha de rebre i arribar a estimar.
Veient, doncs, la importància que té i tindrà la habilitat comunicadora en els líders actuals i del futur, us deixo uns quants consells per tal de començar a ser millors comunicadors:
- Ser clar i concís. Pensar bé el què volem dir per dir-ho en poques paraules.
- Primer: el titular. Hem de tenir clar el nostre missatge i dir el que és més important al principi per deixar clar quin és el teu objectiu.
- Actitud. Has d’escoltar als demés i que el teu llenguatge corporal digui el mateix. Mira als ull del teu interlocutor.
- Utilitza la paràfrasi. Indica al teu interlocutor que l’estàs escoltant parafrasejant allò que t’han dit, tipus: “Així m’estàs dient que la reunió va ser molt positiva?, doncs molt bé.”
- Preguntes obertes. Anima a qui t’escolta amb preguntes del tipus: “Voleu aclarir alguna cosa?”
- No posis excuses. Si has de donar alguna mala notícia ves de cara al gra. Interioritza i aborda-la el més aviat possible. No donis les males notícies davant de les persones que no hi estiguin involucrades. Parla-ho en directe, mai per correu o cap eina de missatgeria.
- Els costums socioculturals i el protocol. Tenir en compte que hi ha diversos costums i cultures diferents a l’hora de comunicar-nos amb l’entorn, i que és molt necessari estar informats de quins són, per exemple el japonesos són molt cerimoniosos, els alemanys són molt rigorosos, etc, sense caure en prejudicis, està clar!
- La parla com a eina d’expressió. Les teves paraules, el to, els teus gestos seran elements bàsics per relacionar-te, per tant els hauràs de tenir molt en compte perquè siguin un exemple a seguir.
- La imatge personal. La manera de vestir, la postura, l’expressió de la cara, la mirada, són elements que també hauràs de controlar molt, ja que sempre t’acompanyaran a l’hora de comunicar-te amb el teu entorn.
- Utilitza el sentit de l’humor. Les relacions seran sempre més fluïdes i agradables si utilitzes l’humor, no amb les discussions, no amb les males notícies, però si amb la resta.
Finalment, i per acabar, tenir molt present que la comunicació s’utilitza per transmetre missatges mitjançant la veu, però el sentit del missatge dependrà tant del contingut del missatge (“el que es diu”) com de la manera de dir-ho (“com es diu”), i és molt important que es tinguin molt en compte i en tinguem molta cura.