Luis Tabares, professor de l’Escola Montserrat
Segons l’informe del Ministeri d’Educació “Dades i xifres del curs escolar 2019-20”, la Formació Professional és l’etapa educativa no universitària que més estudiants ha rebut per aquest curs que acaba d’obrir els ulls. Una notícia que sincerament ens alegra però que no ens permet tirar coets quan seguim sent el país de la Unió Europea amb menys títulats d’FP.
Ens hem de quedar amb la primera notícia, reflexionar per què hi ha hagut aquest increment i , sobre tot, què podem millorar i en què hem de continuar treballant perquè no sigui una moda efímera i sigui l’inici d’un camí conscient en el qual tots els elements involucrats participem de manera activa en l’estabilitat de la Formació Professional.
I és que considero que la base d’aquest creixement és la confiança i l’aposta en la Formació Professional de tots els actors de l’educació, amb especial menció en aquest cas a les empreses que obren les seves portes perquè els estudiants realitzin les pràctiques dotant els seus treballadors de les eines necessàries perquè es converteixin en formadors i acompanyin els alumnes durant la seva estada.
Protagonista indiscutible també ha estat la modalitat dual de l’FP i la remuneració dels alumnes, ja sigui a través de beca o de contracte laboral, no només per l’atractiu econòmic que suposa, sinó per una estada més llarga que permet a l’alumne formar part de projectes de l’empresa, veure processos més llargs de treball, acceptar tasques amb més responsabilitat i, en definitiva, guanyar en autonomia.
Sóc de l’opinió que no hi ha progrés si no hi ha reptes. És per aquest motiu que hem de donar un pas més. Les empreses ja ens deixen entrar a casa seva; ara els toca acceptar la nostra invitació i entrar a les aules amb projectes amb cara i ulls a les mans, en recerca d’idees fresques, joves i engrescadores. Segur que sortirien sorpresos de la creativitat i intel·ligència dels joves que ocupen avui els nostres centres.
En conclusió, treballem més plegats. Donem-nos tots l’oportunitat d’enriquir-nos mútuament. Formem un equip per demostrar des de l’FP que dos més dos fan cinc.