M. Dolors Utrera
Quan els joves es matriculen per estudiar el grau superior d’Educació Infantil venen amb una idea distorsionada del que és educar en el segle XXI. En el primer mes de classes ja van canviant la seva visió i missió en aquesta etapa educativa dels 0 als 6 anys d’edat on el creixement i connexió de neurones és més ampli que en la resta d’etapes evolutives i és aquí on els infants estan més predisposats a aprendre. És per això que a l’Escola Montserrat apostem per la metodologia “Aprendre Fent” on l’aprenentatge natural es dóna perquè l’alumne vol aprendre, no pas perquè el mestre vulgui ensenyar.
Preguntes com, podem agafar aigua amb les mans sense llençar una gota a terra?, com viatge la veu?, podem fer moure objectes amb un imam? On va l’oli quan el tirem en un bol d’aigua? Com creix una planta? les ombres sempre van enganxades a l’objecte? Podem fer art i ciència?, són plantejament que cal aprendre fer als infants. Fa dies una alumna em deia: – Però si a nosaltres ens costa donar resposta a aquestes preguntes, com vols que ho responguin els infants?. Jo li vaig respondre: – Ara no les pots respondre, però si aprenem tal com ho fan els infants, podràs donar una resposta. I és que, experimentant, manipulant, reflexionant o mostrant curiositat, podem aprendre de forma pràctica, jugant i fent, i això és el que més agrada als alumnes matriculats a la nostra escola i el que els permet donar respostes i crear altres preguntes que poden sorgir en la pràctica.
Diuen que els nens son petits científics. Des del punt de vista neurocognitiu, els infants utilitzen la intuïció, la curiositat i la creativitat i son capaços d’aplicar bases del mètode científic per aprendre tot el que sigui possible del seu entorn. Un dia de pluja, un raig de sol que entra per la finestra, objectes que suren, un bol d’aigua, són situacions on en poden extreure molts coneixements, situacions on pesar, tocar, olorar, mirar, mesurar, classificar,…tot utilitzant unes balances, una lupa, el microscopi, imants…
Aquests fets tant significatius que es donen a la vida quotidiana dels infants, ens fa apostar cada cop més en la creació d’espais de ciència creats pels alumnes del grau superior d’Educació Infantil amb la finalitat d’aprendre a desenvolupar el mètode científic a les aules amb infants de 0 a 6 anys.
Alguns dels objectius que ens proposem són:
- Apropar-nos al concepte de ciència i al mètode científic.
- Reconèixer i valorar les aportacions de la ciència en el nostre entorn.
- Aprendre a formular preguntes i hipòtesis.
- Desenvolupar la creativitat.
A l’Escola Montserrat cada any ens agrada innovar i volem que els alumnes se’n duguin un sac de recursos per a dur a la pràctica a l’aula, i per poder practicar no hi ha res millor que fer-ho davant del seu públic més fidel, els infants. Per això aquest any s’obren les portes de l’escola a famílies amb infants de 0 a 6 anys, fet que permet als nostres alumnes posa en pràctica els seus coneixements i viure l’experiència conjunta amb els principals agents educatius dels infants, la família i l’escola.