Marta Clemente, professora de l’Escola Montserrat
Una de les tasques que tenim els professors es fer una bona gestió de l’aula, cosa que a primera vista sembla senzilla però en realitat no ho és. Cal que tinguem en compte que cada grup és diferent i l’estratègia que pot resultar útil per un grup no te per que ser-ho per un altre.
Per poder realitzar aquesta tasca hi ha moltes formules i estratègies, però una que a mi m’ha servit molt són les dinàmiques de grup.
Una dinàmica de grup és una estratègia d’intervenció grupal, on els integrants del grup interactuen els una amb els altres, a través de situacions fictícies, però amb el plantejament d’una sèrie d’objectius a treballar i/o assolir.
De tipus n’hi ha moltíssims, i el fet de triar un tipus o un altre anirà en funció del diagnòstic o les necessitats que el professor o tutor hagi detectat en el seu grup.
Algunes de les dinàmiques que es poden fer servir són:
- Dinàmiques de coneixença
- Dinàmiques d’autoestima
- Dinàmiques de les emocions
- Dinàmiques de resolució de conflictes
- Dinàmiques de presa de decisions
- Dinàmiques de cooperació
- Dinàmiques de valors morals
- …..
I així en podríem seguir llistant moltes més.
Aquesta estratègia és molt motivadora per als alumnes ja que poden expressar, de forma pràctica, com se senten, com estan dins del grup… I al tutor li proporciona força informació sobre quina és la situació que està vivint el grup i quines són les relacions sociogràfiques que hi ha establertes.
Cal afegir que aquesta estratègia mai pot anar sola, per gestionar un grup de forma eficient. Haurem d’acompanyar les dinàmiques amb les tutories individualitzades, observacions i informacions que ens puguin proporcionar les famílies.