Joan Martí. Cap d’estudis de l’Escola Montserrat
Treballar amb adolescents et fa posar entre les cordes la majoria de vegades, però l’experiència és un factor clau que ens fa avançar en la bona direcció. Hem descobert que la gent jove és la més exigent, però a la vegada la que et pot mostrar el més real entusiasme en qualsevol de les tasques que proposis a les teves classes, i per als docents és important poder mantenir aquest entusiasme a ratlla. Si és així, de ben segur que aquests joves t’ho agrairan de veritat.
- Marca les teves pròpies normes. Des del primer moment hem de marcar les normes que tant tu com els teus alumnes heu de seguir. Aquí tots hem de seguir les mateixes regles i complir els nostres compromisos. És bo que les coneguin de primera mà, sobretot les normes que són d’aplicació general a tot el centre, com per exemple l’ús responsable del mòbil. Han de saber, també, què pot passar si no segueixen aquestes normes, aquest punt l’han de tenir molt clar. En el cas de les nostra Escola, ja ve indicat en les pròpies normes del centre.
- Realitza activitats variades. Si fem activitats variades mantindrem els nostres alumnes motivats, has de proposar des d’activitats individuals, en parelles o en grups, i mirar que en cada una de les activitats que proposis hi hagi una part on els alumnes puguin investigar i aportar el seu granet de sorra i sorprendre’t a tu i als teus companys amb alguna cosa nova i sorprenent, i anima’ls que ho presentin davant dels seus companys d’una forma original i creativa.
- Evita les explicacions gaire llargues, ja que els alumnes acostumen a “desconnectar” després dels 20 primers minuts d’explicacions, si no abans. A l’Escola Montserrat apostem per la metodologia 20/40/60, on les classes de 60 minuts es componen de 20 minuts d’explicacions com a màxim i de 40 minuts d’activitat pràctica.
- Evita que les activitats siguin gaire infantils, ja que els adolescents són molt vulnerables a aquest fet, no passa res si els demanem què els agradaria de fer, d’aquesta manera ens assegurem activitats que puguin ser agradables per a ells.
- Evita els vídeos de pel·lícules gaire llargs. No esperis que els alumnes s’ho passin bé mirant una pel·lícula en anglès o en qualsevol altre matèria o assignatura, ja que actualment ho poden fer en qualsevol moment des de casa seva, penseu que estan al dia de tot. Mira de passar vídeos curts, que els emocionin i que els cridin l’atenció ja que els encanten, i lligats a alguna tasca que sigui motivadora.
- Utilitza el joc com una eina normal de classe, ja que avui en dia la gamificació és una eina que no podem passar per alt. Proposa jocs en grup, ja que els alumnes són molt competitius i els agrada el joc, potser l’aspecte negatiu és el soroll que poden fer a l’aula, però bé, són els danys colaterals de voler donar el millor als teus alumnes. Utilitza eines com Kahoot o Socrative, aquesta última és una bona eina per avaluar als teus alumnes d’una manera divertida.