Marc Codina, professor de l’Escola Montserrat
Estem en un moment on tot sembla que hagi de ser digital sí o sí. Ens comuniquem a través de WhatsApp, consultem la previsió del temps o reservem el cotxe de lloguer de les vacances d’estiu des de la petita pantalla i, sí, acabem fent un munt d’accions rutinàries a través del nostre smartphone. Malgrat aquest realitat incontestable, no tot passa pel món digital. Fixem-nos en la publicitat. La televisió continua essent el suport que arriba a més població. La publicitat al carrer en diferents formats (tanques de grans dimensions, retolació de busos, opis, promocions al punt de venda) arriba al mateix nombre de ciutadans que internet. És a dir, competeix de tu a tu amb la publicitat digital.
Això ens indica que no tothom està pendent de la xarxa a tota hora i que la comunicació directa a l’exterior, per exemple, continua essent utilitzada amb èxit per les marques per arribar al seu públic. I si pensem en la ràdio? És un mitjà del tot vàlid que s’ha sabut adaptar als canvis tecnològics i que resisteix bé l’embranzida d’internet. Qui ho té més difícil són les publicacions en paper (diaris i revistes) que lluiten per retenir el públic, que en aquest cas sí que ha fet el salt al món digital. En tot cas, es mantenen com a mitjans de reconegut prestigi i que no podem menystenir.
Durant aquest curs amb els alumnes de segon de Màrqueting i publicitat treballem el Pla de Mitjans i ho fem amb una mirada oberta i aproximant-nos a tots els suports de publicitat més enllà de les pantalles. És clau utilitzar eines que ens permetin deixar enrere prejudicis i adaptar-nos al públic al qual volem arribar. Si treballem per una marca que es dirigeix a un públic jove seria absurd obviar el suports digitals. Però, en canvi, tot i ser un producte adreçat a un públic jove potser ens interessa que arribi als pares, per exemple. Aleshores ens podem plantejar utilitzar la ràdio per arribar-hi o fer una campanya al diari del nostre territori? La resposta és afirmativa, per descomptat.
A classe ens preparem per conèixer totes les opcions que tenim al nostre abast i tenir més possibilitats d’èxit en les campanyes i objectius plantejats. Ens plantegem tot tipus d’eines i aprenem fent amb l’objectiu que els alumnes estiguin més preparats per al món laboral. Som digitals, sí, però també hi ha vida més enllà d’internet i, compte, que està plena d’oportunitats, fixem-nos-hi!