Marc Codina, professor de l’Escola Montserrat
Les grans marques, però també les petites, tenen el repte d’impactar en els seus possibles clients i, sobretot, fer-ho de manera efectiva. Amb els alumnes de 2n del Cicle Formatiu de Grau Superior de Màrqueting i Publicitat estudiem els diferents suports publicitaris. Analitzem a partir de casos reals com els professionals del màrqueting, la comunicació o la publicitat se les pensen totes per aconseguir cridar l’atenció del públic.
Els principals indicadors dels estudis generals de mitjans indiquen que la televisió i internet continuen al capdavant en el consum per part del públic, però els suports exteriors, tot i que de vegades obviats, també resisteixen bé el difícil ecosistema de suports. Els que cada vegada ho tenen més complicat són les publicacions en paper. Mentre el sector debat sobre el futur de diaris i revistes aquests es continuen reinventant en matèria de publicitat. Una de les darreres tècniques utilitzades s’anomena Newsjacking. Es tracta de fer publicitat fent referències a les qüestions d’actualitat, crear una relació directe amb el lector i picar-li l’ullet de manera subtil per aconseguir la seva complicitat. L’endemà de les eleccions del passat mes de novembre podíem llegir a tota pàgina als principals diaris d’informació general del país un anunci d’una important empresa d’audiòfons assegurant que Ara que és el moment d’asseure’s i parlar, comencem per escoltar. La referència a l’actualitat política aquí és evident. També hi ha exemples d’altres qüestions d’actualitat en què, per exemple, s’apel·la a la responsabilitat dels consumidors per frenar el canvi climàtic.
Els professionals creatius continuen buscant recursos i esprement la imaginació per aconseguir que la publicitat sigui efectiva. Amb els alumnes treballem tot tipus de tècniques publicitàries per estimular-los un pensament crític i obert a tots els recursos i eines de què disposaran al món professional. En un moment de canvis permanents cal estar atents i, sobretot, desperts.