Dani Mauriz, director de l’Escola Montserrat
Escric aquestes línies encara amb la bona “ressaca” de les II Jornades Esportives que vam celebrar dilluns a l’Escola, coincidint amb la nostra patrona, la mare de déu de Montserrat. Va ser un dia divertit, lúdic, diferent, molt ben aprofitat. I em passa pel cap que potser algú pot qüestionar que un centre educatiu per a joves ja gairebé adults “perdi” un dia de classe per dedicar-se a fer excursions o a jugar a bàsquet, ping-pong o futbol sala… Sabeu què els respondria? Que a l’Escola volem ser com la vida mateixa, amb temps per a tot: amb classes teòriques, amb moltes hores de pràctiques al mateix centre o en empreses, amb temps per relaxar-nos i passar-ho bé i treballar valors com el treball en equip o la competitivitat sana.
Segurament no som un centre de Formació Professional típic i tòpic. Però ens agrada ser així. Durant el curs, els nostres alumnes fan multitud de sortides per assistir a conferències, per conèixer empreses, per apropar-se a les institucions, per compartir dies amb avis, amb persones amb dependència, amb nens, sortim al carrer pintats i disfressats a explicar contes, hi ha estones que mantenim converses en anglès, de forma distesa i relaxada, dediquem hores a crear la nostra pròpia decoració nadalenca o a fer presentacions de treballs davant dels altres companys…
I, en el fons, totes aquestes activitats formen part de l’aprenentatge que més útil pot ser als nostres joves. El més important no és allò que els podem explicar i que hagin de memoritzar. El més important és donar-los eines i recursos perquè ells puguin potenciar les seves capacitats, perquè aprenguin a treballar en equip, perquè coneguin la realitat laboral del seu sector, perquè escoltin la veu dels qui tenen més experiència, perquè coneguin el seu municipi, el seu país, com funciona i quines oportunitats hi tenen.
Formació Professional. La mateixa paraula ho diu, oi? Formació adreçada a la inserció dels joves en el món laboral, ja sigui a través d’un empresa o de l’autoocupació; formació pensada perquè trobin la seva vocació professional i adquireixin coneixements, experiències i pràctiques que els preparin per treballar-hi amb garanties de fer-ho bé i de sentir-se bé.
Segurament tenim coses a millorar i a polir, però estem convençuts de la nostra línia de treball, de la nostra filosofia, i tenim molt clar que les master class tradicionals, amb un professor amb la veritat absoluta i els alumnes avorrint-se a la seva taula, han passat a la història. El món real és interacció, és aprenentatge continu, és intercanvi d’experiències, és diàleg, és valors. Aquesta és la nostra aposta!