Marta Clemente, professora de l’Escola Montserrat
Pel fet de ser éssers humans, estem obligats a viure en societat. Tots necessitem els altres, ja des de ben petits és així. I per viure en societat també cal treballar una sèrie d’habilitats o destreses socials que ens venen donades per la nostra cultura o, fins i tot, per aquells grups amb què ens relacionem (família, amics, entorn laboral…).
L’escola no deixa de ser una petita societat, una petita ciutat en la qual interaccionen diferents persones, diferents cultures, diferents formes de pensar i de fer (totes respectades i més o menys acceptades).
Però també cal dir que moltes maneres de fer, d’actuar i de comportar-nos es poden aprendre i practicar al llarg de la nostra vida: parlar en públic, empatitzar amb la resta de persones, tenir capacitat per resoldre un conflicte, l’assertivitat… i així podríem seguir esmentant-ne moltes més.
Les habilitats socials són indispensables per poder-nos desenvolupar en la societat, dins un grup, a la pròpia classe… Estarem d’acord quan diem que és molt important que una persona tingui una bona formació i que sigui vàlida per poder realitzar la seva tasca professional, però a vegades ens oblidem que també és important i necessari “saber fer” i “saber estar”, aquestes dues qualitats també ens faran triomfar en la nostra tasca professional i personal.
Aquesta és una de les tasques que els professors portem a terme amb els nostres alumnes. Aprenem habilitats socials o bé practiquem aquelles que ens cal acabar d’adquirir; ja pot ser a través de les classes, a través del currículum ocult, fent activitats lúdiques i amb la pròpia convivència. El dia a dia també és un gran mestre.
Nosaltres treballem i apostem perquè els nostres alumnes assoleixin un bon nivell educatiu i, a la vegada, que siguin persones actives i participatives en la societat, ja que d’alguna manera, ells seran als responsables de molts dels canvis socials que es puguin donar en un futur proper o més llunyà. Seran els transmissors de la cultura, del saber fer, del saber estar, dels valors individuals i grupals… No només s’ha de treballar per tenir alumnes competitius, sinó que volem alumnes humanament competitius.