Luis Tabares, professor de l’Escola Montserrat
Com ja sabeu a través de les nostres xarxes socials, la setmana passada vam assistir a la IV Jornada de col·laboració público-privada en Educació que organitzen el diari Magisterio i Bankia i que tenia com a tema eix la Formació Professional dual a Espanya.
A dia d’avui ningú no discuteix sobre el protagonisme de l’FP en el món educatiu i el seu paper facilitador de la integració del joves en el complicat mercat de treball, ja que així ens ho certifiquen, no només les darreres dades publicades a diferents mitjans de comunicació, sinó l’experiència amb el nostre alumnat. Tampoc és tema discutible el fet de la manca d’inversió i grans acords globals que permetin una major creació d’ocupabilitat i competitivitat.
Celebrem jornades com la que va tenir lloc a Madrid perquè deixen palesa la voluntarietat d’empreses de diferents àmbits i de centres educatius per una formació de prestigi i, encara que soni a obvietat, actual.
Ens trobem encara amb currículums d’FP obsolets, allunyats d’un món canviant a un ritme vertiginós i que, per tant, suposen un mur que impossibilita la col·laboració entre empreses que necessiten un perfil determinat i els centres educatius que es veuen lligats de mans a l’hora de desmarcar-se d’aquella matèria que ve donada per llei però que no respon a la demanda que hi ha al mercat.
Davant aquesta conjuntura, i perquè aquesta col·laboració empresa-escola sigui cada vegada més estreta, defensem la idea d’una major autonomia del centres per poder actuar i modificar currículums, fent-los més flexibles i adequant-los a la realitat de l’empresa, passant per un apropament del docent a l’empresa i una actualització constant dels seus coneixements, rebent tot canvi per poder traslladar-lo i treballar a l’aula.
Un altre tema recurrent a la trobada, i molt lligat al ritme dels canvis que es produeixen a nivell empresarial, i per què no dir-ho, a tots els nivells, va ser l’entrenament de les habilitats i competències per formar joves que entraran al mercat laboral i han de fer front als continus canvis amb eines que no han trobat a la pàgina de cap llibre.
Aquest últim punt no és nou per a nosaltres. A l’Escola Montserrat ens hem format de valent per poder entrenar habilitats com la creativitat, treball en equip, la comunicació, entre d’altres, amb el nostre alumnat i us mantindrem informats de tot aquest procés engrescador en properes entrades al blog.