La nostra Escola ha canviat molt, de la mateixa manera que ha canviat la nostra societat i és per això que nosaltres considerem de vital importància que aquests canvis socials també es reflecteixin en les nostres aules.
Alguns dels canvis significatius que s’estan duen a terme són: el treball per projectes, l’ús de les últimes tecnologies, la modalitat dual del molts dels estudis que s’ofereixen al centre,... Però també vull destacar una metodologia que ens agrada molt, que dóna un resultats boníssims i que els alumnes la gaudeixen, la viuen i, evidentment, aprenen. Però no ho fan de qualsevol manera, si no in situ.
La metodologia de la qual us parlo és l’Aprenentatge i Servei (APS). Es tracta d’una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte ben articulat. Un projecte en el qual els participants es formen treballant sobre necessitats reals del seu entorn amb l’objectiu de millorar-lo. L’alumnat alhora que ofereix un servei comunitari, aprèn a ser ciutadà/ana i a desenvolupar el compromís cívic.
Aquesta metodologia es va iniciar en alguns cicles fa un parell de cursos, però a causa de la seva utilitat, els resultats aportats i de la resposta dels alumnes, s’ha estès a la gran majoria dels cicles obtenint com a resposta treballs i projectes amb un gran valor educatiu, dels quals no només s’han beneficiat els nostres alumnes sinó la població de la nostra vila.
Nosaltres pensem que tot allò que treballem a l’escola ha de seguir aquesta línia o bé una línia similar, amb això vull dir que els alumnes han de trobar la utilitat, aplicació i practicitat de tot allò que estudien, ja que serà així com ells podran interioritzar tots els aprenentatges i donar un sentit amb visió futura del que serà la seva professió.
Un pilar important en el qual tenim plena convicció és la innovació educativa, però també és cert que no podem caure en alguns dels errors més comuns que es poden donar en alguns centres com:
- No em paguen per innovar.
- La tecnologia és innovació.
- Innovar és car.
- No tinc temps per innovar, he de fer classe.
- El professor ja no és necessari, tenen Google.
- La creativitat no millora els resultats educatius.
- S’ha de canviar tot.
La innovació és generar idees que generin valor afegit per a algú d’una forma sostinguda, aplicar-les, i avaluar-les de forma continuada. Així que el camí ha de ser lent però ferm.