Joana Luna. Tutora de Pràctiques de l’Escola Montserrat
La realitat laboral que vivim en aquests temps que semblen de recuperació econòmica -en què els mercats laborals es comencen a obrir, les empreses necessiten més personal i dóna la sensació que hem superat la “crisi” d’ocupació i es relaxen les xifres negatives de l’atur-, no és més que una recuperació fictícia o, si més no, una tendència de millora.
Al mercat laboral han arribat els minijobs, de gran implantació a Alemanya i altres països d’Europa en els últims anys, i s’han portat a terme amb el suport de les Administracions i amb la idea que seran el gran què per rebaixar l’atur. En realitat, es tracta d’una variant dels contractes a temps parcial ja existents, però de molt poques hores i oberts en les dates d’execució a la disponibilitat de l’empresari. Es proposen com la solució per a tasques esporàdiques, de curta durada, normalment per treballs de poca qualificació i a realitzar durant poques hores al dia o la setmana.
La retribució és molt baixa, no es paguen impostos i les cotitzacions no són totes les que han de ser. Tot i així, les empreses utilitzen aquesta modalitat com a sortida d’emergència a les tasques poc habituals o, si ho són, queden relegades als treballadors amb aquest tipus de contractació que són considerats no qualificats.
S’està creant una situació en què el mercat laboral s’omple de joves (i altres no tant) disposats a fer qualsevol feina per tal de disposar d’alguns ingressos, en què no es té en compte la formació o titulació del treballador i on ens podem trobar persones molt qualificades i/o preparades que desenvolupen tasques molt per sota de la seva capacitat.
Amb aquest panorama tan poc optimista, a l’Escola Montserrat estem convençuts que és ara quan cobra sentit la formació DUAL. S’ha de lluitar per un sistema d’integració d’estudiants al món laboral, en què per una banda l’alumne es continua formant i, per l’altra, presta els serveis a l’empresa de forma remunerada. El lloc de treball que ocupa és l’adequat als seus estudis, aprèn amb l’experiència del dia a dia (aprèn fent), l’empresa disposa de personal de l’especialitat que necessita i pot donar una solució, relativament fàcil i sense un cost massa elevat, a moments puntuals de molta feina.
Si comparem, la formació DUAL compta amb molts avantatges respecte a altres formes de contractació a temps parcial. Per això, des de l’Escola apostem fort per aquest aprenentatge que a més, completem amb l’entrenament de les capacitats transversals i habilitats dels alumnes i amb l’orientació i acompanyament en el seu itinerari formatiu i laboral.
CENTREM-NOS EN EL QUE TENIM I NO EN EL QUE ENS FALTA