Montse Prieto, professora de l’Escola Montserrat
Un dels reptes que tenim com a professors és tenir controlat el salt generacional amb els nostres alumnes que es produeix quan fa molts anys que ens dediquem a aquesta professió.
Personalment porto 22 anys com a professora d’aquest centre, durant els primers anys vaig treballar amb alumnes de la meva generació o fins i tot algun d’una generació anterior. Després van arribar els “millenials”, amb la seva revolució tecnològica, nadius digitals alguns d’ells. I ara ja tenim aquí la Generació Z- És bo que sapiguem amb quines característiques arriben a les aules per tal que adaptem la nostra manera d’ensenyar a la seva manera d’aprendre.
- 100% nadius digitals. Han crescut amb les xarxes socials i el mòbil, i estan acostumats a la tecnologia. Aquesta generació que creix amb una vida indissoluble a la tecnologia també té intervals d’atenció més curts: cada 8 segons necessiten alguna cosa nova. És la immediatesa dels buscadors, del WhatsApp i dels videojocs, i la imprimeixen també a la seva vida. Els nostres alumnes seran impacients i demandaran coses noves.
- Predilecció per la imatge. Substitueixen els textos, la forma de comunicació dels ‘millennials’. Són la generació de les selfies, les emoticones i els mems. La imatge, en les seves múltiples variables, és la forma de comunicació amb què la generació Z se sent més còmoda i la que utilitza més.
- Canals més privats. Reaccionen a l’exhibicionisme dels seus predecessors. La generació Z busca canals més privats per comunicar-se. Mentre que els millennials han estat menys curosos a l’hora de documentar la seva intimitat a les xarxes, la nova generació és més recelosa de posar-ho tot en obert, prefereix canals més privats i conversar amb la gent que coneix en persona.
- Creadors de continguts. Utilitzen la tecnologia per crear continguts, per tant arriben amb una millor predisposició per treballar la creativitat.
És important que tinguem en compte aquestes característiques a l’hora de dissenyar activitats d’ensenyament – aprenentatge. No ens podem quedar amb les coses que fins ara ens funcionaven perquè nosaltres potser no hem canviat, però els nostres alumnes sí.